Mulholland Drive

Läuft ger­ade auf Tele5. Hab ich am Anfang auch gar nicht glauben kön­nen. Irgend­wie mag ich den Film ja. Ger­ade stüm­pert sich der Auf­tragskiller durch seine einzige Szene. Wirk­lich Großartig:“Ich glaube, mich hat was gebis­sen.”
Gut, der Film hat ein paar Län­gen, aber die Geschichte mit dem Regis­seur, der das Autos der Mafiosi mit Golf­schläger trak­tiert und der stois­che Cow­boy sind schon ziem­lich unter­hal­tend. Die Ernüchterung der “Realtität” im zweit­en Teil, die Hor­rorvi­sio­nen von Hol­ly­wood. Und zu allem ein richtig guter Score von Lynchs Hauskom­pon­is­ten Ange­lo Badala­men­ti.
Naja, andere kön­nen das viel bess­er beschreiben:

Mul­hol­land Dri­ve is a puz­zle-box of a movie, one that presents hal­lu­ci­na­tion and real­i­ty as equal and indis­tin­guish­able part­ners. Set in an over­ly-ripe Los Ange­les, sat­u­rat­ed with erot­ic col­ors and dark with oblique men­ace, the film glides through a dreamy land­scape where the hyper-real is in con­stant col­li­sion with the fan­tas­tic. Iden­ti­ties shift and merge, false trails are pro­ject­ed and aban­doned, and the viewer’s per­cep­tion is always hostage to the illu­sions of the char­ac­ters. Like the con­tents of the enig­mat­ic blue box at the cen­ter of the film, Lynch allows the log­i­cal core of Mul­hol­land Dri­ve to remain locked away behind a chang­ing façade of smooth, cool sur­faces. Sub­merged beneath the emo­tion­al real­i­ty of the char­ac­ters, we per­ceive some sort of coher­ent sense; but rea­son alone is not enough to under­stand exact­ly what’s going on. The film is a dream, an illu­sion, but not in the usu­al, cheap sense of the term — it’s a Möbius strip, an Esch­er paint­ing, a page from Finnegans Wake; it defies wak­ing log­ic, and yet appears remark­ably com­plete and seam­less.

So, der Film geht noch bis 2 Uhr 20. Ich glaube, ich geh mal ins Bett.

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